Honda Integra Type-R turbo

Fra 2007 ble motoren satt sammen. Vi portet toppen og leverte custom kammer etter egne spesifikasjoner. Toppen og kammene er designet for å fløde til ca. 9500rpm.

Dette resulterte i et effekthopp fra 318whp på 0,7bar med original Integra Type-R topp, til 355whp på 0,5bar. Ved 0,9bar hadde denne 455whp på 8900rpm med en fortsatt stigende kurve, hvilket tilsvarer over en tredobling av Integra Type-R orginaleffekten med et veldig moderat ladetrykk.

Grunnen til at vi valgte å stoppe der var boostcreep som gjorde at trykket passerte mapsensorens grense på 1,3bar overtrykk. Vi hadde en bremsing på 1,2bar men den gamle fordeleren takket for seg ved 7500rpm, hvilket tilsvarte en effekt på 488,7whp med stigende kurve. Alle målingene ble gjort med pumpebensin.

 

Senere ble veivhusventilasjonen oppgradert, byttet dynamo og fordeler, lodde inn AVCR boostkontroller, skifte olje til 10w60 Gulf Racing olje, filter, plugger og bremsevæske noe som er obligatorisk for trackdays. Til veivhuset har vi tatt ut to utganger med AN10 koblinger.

 

Da har vi fått bilen til å fungere slik vi ville. Etter å ha brukt ca. 1 time til på dynoen passerte bilen 384,7whp på 9100rpm på 0,5 bar ladetrykk. Hvilket er, oss bekjent, ny uoffisiell Europarekord for Honda på så lavt ladetrykk.

Etter oppjustering av ladetrykket klokket bilen til slutt inn 527,6whp på 9100rpm på 0,9bar ladetrykk på Shell 99 oktan handelsbensin. Dette tilsvarer godt over 600hk i motoren.

Eier av bilen stilte opp i ekstremklassen på septembertreffet på Gatebil 2009. Helt bakerst i rekka skimter du fronten (canardsene) på Integraen.