Gatebil Caterham - 102,47whp
Vi hadde besøk av journalist og fotograf fra Gatebil Magazine og fikk derfor inn en Caterham for mapping med Emerald motorstyring, en forstillingskontroll samt en liten ombygging fra bryterstyrt kjølevifte til elektronisk styrt bryterkontroll fra ECU.
Motorens topp kommer fra en 1,6l Rover, mens bunndelen er ombygget til 1,8l samt noe høyere kompresjon hvilket burde gi mer dreiemoment ved lave turtall. Da vi fikk bilen gikk den med standard ECU for 1,6l motor.
Cambervinklingen var og satt opp litt for aggressivt, og den ble redusert med 1,5 grader som gjør at man får benyttet hele dekkflaten ved kurvekjøring med standard gatedekk. Noe som gir mindre og jevnere dekkslitasje samt bedre veigrep ved nedbremsing og kurvekjøring.
Under ser man resultatet etter mapping og en sammenligning mellom standard og ferdigmappet ECU. Som man ser er gjennomsnittseffekten økt selv om toppeffekten ikke er spesielt mye høyere.