Honda Integra Type-R gjenoppbygging

Vi fikk inn denne Integra Type-R motoren (B18C6) i deler etter at eier var uheldig med et motorhavari. Eier ville ha en tilnærmet original motor med god driftsikkerhet da bilen brukes daglig.

Deler som brukes er smidde råder, smidde stempler, smidde flatface ventiler og ARP rådebolter. Toppen skal gjennom en steg 2 porting og overhaling. Motoren balanseres ned til en tolleranse på 0,1gram pr. sylinder, og sylinderene er borret til trangest anbefalte klaringer for å sørge for minimal leakdown og støy. Kunden får digitale bilder av oppbyggingen samt et klaringskjema til referanse på motoren.

Oppsett:

  • Standard B18C6 blokk
  • Smidde stempler med 9,8:1 kompresjon (11,1:1 orginalt)
  • Smidde råder med ARP rådebolter
  • Steg 2 portet topp av In-tec Motorsport
  • Standard ITR kammer med justerbare kamdrev
  • Smidde ventiler
  • Originale dyser
  • Mugen luftinntak
  • Custom grenrør, 2,5" eksos
  • Hondata S300 EMS

Før oppbyggingen kalkulerte vi teoretisk hvor mye effekt vi anslagsvis ville få ut av motoren. Alle kalkuleringer er motorhk, så tallene vi får fra dynoen kommer til å bli mye lavere. Dessuten er dynoen vår forholdsvis streng, og standard ITR i god stand bremser ca. 160whp hvilket tilsvarer ca. 190hk. Andre har bremset alt fra 140-155whp i original form.

Tar vi utgangspunkt i 195hk som Honda oppgir fra fabrikk, så ser vi etter kalkuleringer med parametere på den nye motoren så er estimert effekt på 219hk (SAE) hvilket tilsvarer ca. 180-190whp. Dette om alt er optimalt, dvs. eksos, innsug, lufttemperatur, fuktighet etc.

 

Resultat ble tilslutt 180,1whp (SAE). Kurven dere ser på skjermen er kalkulert i DIN hester og viser derfor noe lavere.

Selv om kompresjonen er bare 9,8:1 nådde vi målet. Kurven er sammenlignet med en original Integra med Toda grenrør, 2,5" eksos og Mugen luftinntak på vår dyno. Som dere ser har motoren et fett momentregister, noe som gir en meget potent og kjørbar motor.